Eva Ekeroth intervjuar Johnny Boström och Magnus Falk om Nostalgikafét för Accent direkt.

Sanningen bakom Accent direkt

Eva Ekeroth intervjuar Johnny Boström och Magnus Falk om Nostalgikafét för Accent direkt.
Eva Ekeroth intervjuar Johnny Boström och Magnus Falk om Nostalgikafét för Accent direkt. Foto: Ulf Dalevik

Det här är sanningen bakom produktionen av Accent direkt, som är webb-TV-programmet som sändes från IOGT-NTO rörelsens kongresser i Borås under sista juniveckan 2013. Jag tänkte avslöja lite hur vi arbetade bakom, och framför allt hur jag jobbade med att producera inslagen. Hur fungerade den där mobilriggen jag hade? Hur klippte jag ihop inslagen? Hur fixade jag med ljudet?

Accent, som är IOGT-NTO:s medlemstidning, ville under kongressveckan göra ett sammanfattade webb-TV-program som skulle sändas efter dagens förhandlingar. Accents chefredaktör Pierre Andersson (@pierrea) hörde av sig tidigt på året och undrade om jag hade lust att vara med och göra det. Jag tackade ja, mot att få vistelsen i Borås betald.

Hur tänkte jag?

Jag hamnade lite i tankebryderier, eftersom jag för nykterhetsrörelsen gärna vill visa att så gott som alla kan göra webb-TV om de vill. Det behövs inte alltför dyr teknik, och relativt enkla program för att producera något fullt acceptabelt. Med det i tanken ville jag använda min mobiltelefon som verktyg för att göra reportage runt om på kongressområdet. Det gjorde att jag snickrade ihop ett reporter-kit med följande komponenter:

I mobiltelefonen använde jag mig av appen Filmic Pro. För att redigera klippen använde jag mig av iMovie, som finns för Mac.

Jag kunde inget av programmen

Nu skall jag avslöja några saker. Lova att inte säga något till Accents chefredaktör… Jag hade bara öppnat programvarorna någon enstaka gång innan jag kom till Borås.

Jag hade inte hunnit testa mobilriggen innan jag kom till Borås.

Jag hade inte fört över filmfiler från mobiltelefonen till datorn innan jag kom till Borås.

Jag hade aldrig redigerat några filmer i iMovie innan jag kom till Borås.

Nu kanske jag har en hyfsad grundkunskap, men jag lyssnade, letade information på nätet och litade på att vi skulle kunna lösa det mesta. Och det gjorde vi. Och jag är mycket nöjd med tanke på grundförutsättningarna. Jag kommer här berätta några saker jag tänkt på under mitt och reportens arbete. Eva Ekeroth, journalist på Accent, var den reporter som jag jobbade med under dagarna i Borås.

 Hur såg riggen ut?

Man kan bland annat ta helikoptervyer med ett enbent stativ genom att hissa upp. Foto Karl-Erik Hjalmarsson
Man kan bland annat ta helikoptervyer med ett enbent stativ genom att hissa upp. Foto Karl-Erik Hjalmarsson

Jag börjar med att titta lite närmare på hur den mobilriggen jag använde såg ut. För att kunna hålla telefonen mer stabilt valde jag att ha ett enbent fotostativ. Med den får jag en behagligare ställning där det är lättare att hålla mer stadigt, och man kan välja att fälla ut det helt för att stöjda det mot golvet. Andra saker som går att nyttja är att man kan skicka upp kameran lätt för att helikoptervyer när det passar, eller tvärtom vända kameran för att ta låga bilder och följa någons fötter som går exempelvis.

På stativet gjorde jag en liten vinkel, på vilken jag kunde fästa två lampor. Jag satte också dit en mikrofonhållare så man slipper bära på mikrofonen mellan uppdragen.

Skena som används för att montera lampor på ett stativ
Skena som används för att montera lampor på ett stativ

Jag använde först en Joby Griptight, men den sprack redan första dagen. Tror det beror mycket på att min skena var något för smal, som gjorde att det blev dumt tryck på Joby Griptight-hållaren. Som tur var hade jag packat med min Glif, som är en enkel hållare. Fördelen med Joby Griptight är att den fungerar för mobiltelefoner med skal eller olika storlek. Glif kräver att telefonen är utan skal. Den som inte litar på att mobilen sitter säkert i den enkla Glif, kan komplettera den med en Serif. Fast det var väldigt smidigt med Glif utan Serif, och det fungerade bra under alla dagarna.

Vad var problemen med att filma i mobiltelefonen?

Filmic Pro
Filmic Pro filmar i 16:9 men vi sände i 4:3

I mobiltelefonen använde jag mig av Filmic Pro, som kostar ca 40 kr i AppStore. En riktigt kompetent app. I inställningarna ställer man lätt in stabilisering, format, hjälplinjer, att ljudmätare skall visas och så vidare. Man kan lätt ställa in exponeringen genom att flytta den runda ringen tills ljusinställningen är det rätta. Fokus justeras lika lätt genom att flytta kvadraten till de ställe man vill ha fokus på.

Det största problemet för mig var faktiskt begränsningen i sändningsformatet som var 4:3, medan bilden spelades in i 16:9. Det gjorde det svårt att få de vi intervjuade att hamna rätt i bild. Jag hittade ingen funktion att få hjälp i Filmic Pro för 4:3-formatet, men tycker att det blev hyfsat resultat.

Några saker jag missade ibland var att låsa ljus och fokus vilket man kan göra i Filmic Pro. Det gjorde att kameran ibland sökte fokus vilket syns när automatiken gör att bilden blir suddig när den letar rätt fokus. Du låser genom att klicka på respektive symbol nere i vänstra hörnet av skärmen.

Jag hade också en del problem med mikrofonen som inte alltid fick med ljudet. I Filmic Pro kan man få en ljudmätare i bilden, vilket gör att man kan se om det verkar var något konstigt. Jag kommer ändra min rigg genom att komplettera med en Fostex AR101, som är en liten ljudmixer som ger bättre möjligheter att arbeta med ljudet redan på plats. I den enheten finns också möjlighet till medhörning.

Något jag inte heller var bra på att arbeta med var vitbalansen. Jag skulle givetvis haft ett vitt kort med mig, filmat och låst vitbalansen efter detta.

Jag redigerar ett inslag till Accent direkt i korridoren. Foto Jonta Andersson
Jag redigerar ett inslag till Accent direkt i korridoren. Foto Jonta Andersson

 

Hur förde jag över filerna till datorn (Mac)?

Det är en liten speciell gång om man som jag väljer att föra över filerna från mobiltelefonen via iTunes. Mobiltelefonen ansluts till datorn och när man startar iTunes skall man klicka på sin mobiltelefon i vänstra menyn. Sedan finns valet ”Program”, när man scrollat ner en bit på sidan och valt Filmic Pro så dyker alla filer upp, och man har möjlighet att spara dem på sin dator.

Hur blev råfilerna och vad gjorde jag åt det?

Råfiler kallas de filer som blir resultatet av filmningen. Eftersom vi befann oss i lite stökiga miljöer så fick det bli lite efterarbete med framför allt ljudet för att det skulle bli acceptabel nivå för att kunna sända.

Här hittar filerna i Filmic Pro.
Här hittar filerna i Filmic Pro.

När filerna finns på din dator kan du importera till iMovie för att redigera och fixa till. Det jag först och främst har gjort är att fixa till ljudet. Vi var flera gånger i en ganska stökig miljö, och mikrofonen skrapade lite i bland. Därför använde jag två bra funktioner i iMovie för att fixa ljudet, att normalisera ljudet (få upp ljudvolymen) och ta bort bakgrundsljud. Det kommer man åt genom att markera klippet så den får en gul ram och trycka ”i”.

Genom att tryck "i" när man markerat ett klipp har man möjlighet att normalisera ljudet och ta bort bakgrundsljud.
Genom att trycka ”i” när man markerat ett klipp har man möjlighet att normalisera ljudet och ta bort bakgrundsljud.

För min del fick jag flera gånger sätta förbättringen av bakgrundsljudet till runt 30%. Det gör att ljudet kan bli lite konstigt, eftersom det påverkar hela ljudbilden. I något klipp tog jag också en genväg och körde förinställningen loudness på equalizern när jag ”förstört” ljudet en del.

I Granskaren kan man också arbeta med färg och vitbalans i bilden. Under menyn ”Arkiv” kan videon analyseras för att fixa till stabilisering.

Några andra redigeringstips i iMovie

Jag fick lära mig mer och mer av iMovie under veckan, och jag vill berätta om några nyttiga erfarenheter jag skaffat mig.

Man kan koppla loss ljudet om man vill, men det kan bli knepigt om man sedan vill flytta bild, eftersom ljudet inte följer med så lätt. Det går säkert gruppera så att allt följer med, men det har jag inte tittat närmare på. Än.

Vill man byta till en annan bild men behålla ljudet kan man dra ett klipp och släppa på det ursprungliga klippet (det med ljudet) i projektvyn. Då får man upp en meny där man kan välja vad man vill göra med klippet. Man kan infoga det på ett antal sätt, men vill man lägga det klippet som ett lager ovanpå är det ”Cut away” som gäller.

Har man ett klipp markerat kommer ett kugghjul upp. Klickar man på det kan man välja ”Precisionsjustera” för att fixa till mer exakt var klippet skall starta.

Här har jag klippt ihop några exempel som jag spelade in med riggen under veckan, och visar hur redigeringen i iMovie gör underverk.

 

Det häftiga är att iMovie finns i iPhone också. Jag skulle alltså kunna sköta hela processen i min mobiltelefon om jag vill. iMovie följer med din Mac.

Andra saker jag tänkte på

Det finns några saker jag tar med mig i det fortsatta mobilsändandet. Dels skall jag använda stativet mer för att få stadiga bilder. Ta massor, massor med lååånga klippbilder som man kan använda för att klippa in när man vill redigera i en intervju till exempel. Det ser inte så snyggt ut att klippa när man ser den man intervjuar och personen plötsligt hackar och hoppar till. Det är nog inte fel att köra samma intervju två gånger i de fall där det går. Gärna med kameran i en ny position i andra omgången.

Se till att ställa frågor som inte är ja/nej-svar. Dels blir det mer intressant att lyssna på, och dessutom kan det bli lättare att klippa ihop svar och få det att låta som att den man intervjuar berättar mer utförligt.

Och övning ger färdighet, så testa att spela in och lär dig hur programmen fungerar.

 I min andra del kan ni läsa mer om utrustning och erfarenheter från direktsändningen.