Alla inlägg av Hanna

Rapport över solelsproduktion mars 2021

Det fortsatte vara kallt under mars månad och solcellerna slapp att täckas av något nytt snötäcke.

Solig kviga 18 mars 2021
18 mars 2021

Vi hade en hel del dagar med sol och soltimmarna ökar så sakteliga. Det spelar också in infallsvinkeln mot solcellerna blir bättre och bättre ju mer vi närmar oss sommaren.

Solceller - Dagsproduktion mars 2021

De bästa dagarna i mars gav nästan dubbelt upp med de bästa i februari. Som du kan se i diagrammet producerade solcellerna rejält över prognosen (den gröna ytan i bakgrunden av diagrammet) men nådde inte upp till rekordproduktionen från mars i fjol.

Solceller - Produktion mars 2021

Här är data för mars månad:
Maximal produktion för en dag:  67,59 kWh (19:e mars)
Medelproduktion för dag: 29,87 kWh
Minsta produktion för en dag: 1,23 kWh (11 mars)

Totalt producerat i mars: 925,97 kWh (366 kWh mer än beräknat)
Total produktion hittills 2021: 1,19 MWh (70 kWh mindre än beräknat)

Rapport över solelsproduktion februari 2021

Vintern höll hårt i sitt grepp under större delen av februari med både snö och kyla. De tre första veckorna låg temperaturen stadigt under nollan och flera gånger ner mot -20 på nätterna.

Snö på Tjärnesjön 7 februari 2021
7 februari 2021

Våra solceller är placerade på ett tak med ganska flack vinkel vilket gör att snön ligger kvar lite extra länge. Den försvann dock mot slutet av månaden när också solen lyste och värmde.

Solen lyser på korna 27 februari 2021
27 februari 2021 – Dagen med högst produktion
Solceller - Dagsproduktion februari 2021

Totalt gav en enskild dag i slutet av feburari nästan lika mycket som hela januaris produktion hopslaget.

Solceller - Produktion februari 2021

Här är data för februari månad:
Maximal produktion för en dag:  44,67  kWh (27 februari)
Medelproduktion för dag: 8,02 kWh
Minsta produktion för en dag: 0 kWh (5 dagar totalt)

Totalt producerat i februari: 224,67 kWh (235 kWh mindre än beräknat)
Total produktion 2021: 0,26 MWh (436 kWh mindre än beräknat)

Rapport över solelsproduktion januari 2021

Året började med barmark, men snart föll snön och januari var på det stora hela en ganska mörk månad.

Snö 28 januari 2021
28 januari 2021

Vid Trettondagen så snöade och detta låg kvar på solcellerna nästan en vecka. I mitten av månaden hade vi lite sol så att snön på solcellerna smälte bort medan det fortfarande låg kvar på marken. Men sen snöade det återigen i slutet av månaden så att solcellerna täcktes av snö.

Som synes i diagrammet var det en försumbar produktion sett till januari som helhet, faktiskt den lägsta sedan solcellerna installerades, 38,9 kWh.

Här är data för januari månad:
Maximal produktion för en dag: 7,11  kWh (16:e januari)
Medelproduktion för dag i december: 1,25 kWh
Minsta produktion för en dag: 0 kWh (5 dagar totalt)

Totalt producerat i januari: 38,90 kWh (201 kWh mindre än beräknat)
Total produktion 2021: 0,04 MWh (201 kWh mindre än beräknat)

Solceller - Produktion september 2021

Rapport över solelsproduktion september 2021

Våra förhoppningar om att sommaren skulle komma tillbaka med full kraft i september infriades inte. Vi hade endast ett par ...
Solceller - Produktion augusti 2021

Rapport över solelsproduktion augusti 2021

I augusti kändes det som att sommaren tog slut i mitten av månaden. Det blev snabbt svalare temperaturer och det ...
Solceller - Produktion juli 2021

Rapport över solelsproduktion juli 2021

Juli 2021 är inget vi kommer minnas vädermässigt. Vi hade både riktigt varma dagar och perioder med kyliga temperaturer. 7 ...
Solceller - Produktion juni 2021

Rapport över solelsproduktion juni 2021

Efter den gråa maj fick vi en fin juni med många soliga dagar och höskörd i mitten av månaden. 17 ...
Solceller - Produktion maj 2021

Rapport över solelsproduktion maj 2021

Vi hade en varierande maj med många regndagar och få heldagar med sol. Faktum är att vi hade rekordnoteringar på ...
Solceller - Produktion april 2021

Rapport solelsproduktion april 2021

Vi hade en fin vårmånad i april med sol de flesta dagarna och forfarande en del minusgrader på nätterna. 19 ...

Ta vara på lökblasten till örtsalt

Genom att blanda salt med en blöt krydd- och lökmix som sedan får torka så får du ett väldigt smakrikt örtsalt som håller länge. Detta är bra sätt att ta till vara på lökblast och kryddor. Det går även utmärkt att använda lök som gått i stock och kryddor som börjat blomma.

Ett knippe gula lökar med blast
Ett par kvistar citronmeliss
Ett par kvistar oregano
Några dillvippor

1-2 dl vatten
ca 2 dl salt

Repa blad och blommor från kryddkvistarna. Dela ner lök och blast i mindre delar. Mixa med vatten i en matberedare eller med mixerstav.

Kryddmix

Mät hur mycket doftande kryddblandning du har. Tillsätt 1 del salt till 4 delar kryddblandning.

Fördela blandningen på två plåtar med bakplåtspapper och torka i ca 50 graders ugnsvärme, med luckan på glänt. Har du varmluftsugn så använd fläkten. Är det soligt väder går det även torka i solen. Genom att röra och vända blandning kan du snabba på torkprocessen.

När saltet är helt torrt mixar du igen, eller använder mortel om du vill vara skonsam mot mixerkniven.

Nu bygger vi nya odlingsbäddar

Vädret i år har verkligen inte inbjudit till utomhusarbete. En dag sol har följts av 13 dagar regn är den allmänna känslan. Nu ser det ut att komma lite mera sol så att vårt nya odlingsområde får chans att torka upp.

Idag  satte Christian igång att anlägga de nya odingsbäddarna. Först ut är åtta bäddar i område A, där det sedan tidigare finns 16 bäddar som anlades förra året. Jämte de bäddarna odlade vi potatis under hö.

Det Christian har gjort idag är att markera ut området med en stängselpinne i vardera hörn och tråd uppspänd i emellan. 1 bädd är 10 meter lång och 75 cm bred, och gångarna är 45 cm. 8 bäddar blir alltså 8 x 1,20 m = 9,6 meter. För att få bäddarna parallella så mäter vi även ut diagonalen (13,86 m). 

Broaker bredgrepas

Sen är det dags för bredgrepen för att lufta jorden och ge mikrolivet en rivstart. Just detta området användes tidigare som väg då vi körde exempelvis flis till odlingarna vilket gör att det är ganska packat. Nu håller vi tummarna för fortsatt sol så arbetet kan fortskrida.

Hemmagjord pasta på grönbetesägg

Har du väl vant dig vid hemmagjord pasta är det svårt att äta köpt. Gör du den dessutom på grönbetesägg så blir den härligt gul. Enklast är att göra pasta med pastamaskin, men det går naturligtvis även att kavla degen förhand.

200 g durumvetemjöl
200 g vetemjöl
0,5 tsk salt
4 ägg
1 msk olivolja

Blanda mjöl o salt i en bunke och gör en grop i mitten. Knäck ner 4 ägg och häll på en skvätt olivolja. Arbeta in mjölet med en gaffel, eller med assistent till du fått ihop en jämn deg. Lägg kallt i 30 min, t ex mellan två djupa tallrikar.

Ta fram pastadegen och dela den i 4 delar. Om du har en pastamaskin, ställ den på högsta tjockleken och veva den igenom maskinen. Vik degen och kavla på nytt. Upprepa tills degen är elastiskt, först då minskar du tjockleken ett steg i taget tills du fått den i önskad tjocklek. Vår favorit är sedan att göra tagliatelle. Häng upp pastan efterhand för att torka något.

Koka 2-4 min, beroende på tjocklek, i saltat vatten.

Pizza med grönkål och julskinka

Vad passar bättre på nyårsdagen än en lokalproducerad pizza med grönkål och julskinka? Den goda osten som vi använde kommer från Hagarnas Mejeri, linderödsskinkan från Viktors affärshus (genom vårt samarbete med Bredshult) och rödlöken från våra egna odlingar. Vår egen grönkål åt rådjuren upp så den har vi köpt från Tångagård.

3 st pizzor

Ugnstemperatur 200 g

Pizzadeg Barnkavel på pizzadeg

25 g jäst
3 dl ljummet vatten
0,5 dl olivolja
0,5 tsk salt

1 tsk socker
7 dl vetemjöl

Smula jästen och lös upp den, socker och salt i ljummet vatten och olivolja. Blanda in vetemjölet och knåda degen ca 5 min i assistent eller förhand. Låt jäsa ca en halvtimma. Värm under tiden ugnen till 200 grader. Dela degen i 3 och tryck eller kavla ut degen på plåtar. Själv använder jag en liten barnkavel.

Fyllning

Grönkål
Creme fraiche
Färskost med vitlök och örter
Julskinka
Rödlök

Topping

Ost av typen alpost eller parmesan exempelvis Hagarnas Mejeris ”Hagbard”

Repa grönkålen och riv den i mindre bitar. Massera in olja och salt.

Grönkål

Bred ut creme fraiche och färskost på pizzabotten. Strimla julskinka och lägg på. Fördela grönkålen och skivad rödlök över pizzan.

Grädda i 200 grader tills botten är klar och den fått en vacker färg. Hyvla över alpost eller parmesan.

 

Ska jag eller företaget köpa eller leasa en bil?

Det är inte helt lätt att räkna på vad en bil kostar. Oavsett om det är en privatbil eller företagsbil behöver man  fundera på vad den totala kostnaden blir över tid, med inköpskostnad, driftskostnader, värdeminskning osv. Om det är en ny bil är det ofta intressant att jämföra leasing och köp.

 Ska bilen som används både i företaget och privat är det ytterligare parametrar att ta hänsyn till. Det är dessa parametrar som detta inlägg fokuserar på, främst för enskild firma. Inlägget är tankar vi haft när vi skulle bestämma upplägget för oss. Det skiljer sig för varje fall, och regler kan ändras  när som helst, som ger helt andra förutsättningar (detta är skrivet i januari 2020).

Vi har försökt ställa upp en matris med det vi tagit hänsyn till när vi resonerat om olika alternativ.

Vi vet att vi kommer använda bilen en hel del i rörelsen, och samtidigt vill kunna använda den för privata resor.

Matris över att köpa/leasa bil privat eller i företaget

Matrisen är en översikt och behöver nog utvecklas lite mer, vilket vi gör här nedan.

I vårt fall används bilen både i verksamheten (enskild firma) och privat. Då finns det två alternativ, antingen äger företaget bilen eller så köper privatpersonen bilen.

Ska vi välja företagsbil eller privatägd bil?

Eftersom vi inte är några experter på detta har vi fått ta hjälp av andra för att försöka förstå vad som är bäst för oss, bland annat har vår revisor hjälpt oss. Detta inlägg beskriver hur vi har tolkat reglerna, men det är mycket möjligt att vi har missförstått något och även att det finns fler parametrar att ta hänsyn till. Tipsa gärna oss om det i kommentarerna till detta inlägg om du har något att tillägga.

Köper du bilen privat gör du det med din lön. Har du eget företag är det intressant att notera vilka kostnader företaget får när du skall ta ut en lön för att finansiera bilköpet eller leasingkostnaden.

Om företaget äger bilen

Om företaget äger bilen så kommer du förmånsbeskattas i din deklaration om använder bilen privat , det vill säga betala skatt för den förmån det innebär att ha tillgång en bil som du inte behövt köpa själv.

Hur mycket skatten kostar dig privat beror på vilken skattesats som du ligger på.

Företaget i sin tur får betala sociala avgifter för förmånsvärdet. Detta måste alltså tas med i kalkylen från företagets sida sett. 

Det blir ingen förmånsbeskattning om du använder bilen privat endast ett fåtal tillfällen per år och  som mest kör 100 privata mil/år.

Vad blir förmånsvärdet?

Hur högt förmånsvärdet är bestämmer Skatteverket. Är det en ny bil så går det använda deras automatiska uträkning. Om bilen används mer än 3000 mil i tjänsten per år så kan förmånsvärdet skrivas ner.

I grunden så utgår förmånsvärdet från inköpspriset. När det gäller miljöbilar i allmänhet och elbilar i synnerhet så sätts förmånsvärdet ner för att kompensera för att miljövänligare bilar ofta är dyrare att tillverka.

Kostnaderna för förmånsbeskattning och sociala avgifter får ställas mot den skatt som sparas in genom att inköpet görs i företaget istället för med privata skattade pengar.

Momsen kan inte dras av vid ett företagsköp

I vanliga fall när ett företag gör inköp till sin verksamhet så får momsen dras av, det vill säga företaget får tillbaka momsen från Skatteverket. Detta gäller dock inte vid köp av personbilar.

Leasas bilen däremot får 50% av momsen dras av. Det gäller dock bara om företaget kör mer än 100 mil/år, du kan alltså inte leasa en bil i företaget och sedan bara använda den privat.

Driftskostnader, service och försäkringar är avdragsgilla så även här sparar man skatt genom att inte betala det med privata skattade pengar, samt få tillbaka momsen.

Vem betalar för bränslet?

Om företaget äger bilen finns det två alternativ, antingen betalar företaget för bränslet/elen, och får då dra av momsen på inköpet, eller så betalar användaren för bränslet med sina skattade pengar.

Om företaget betalar bränslet så måste användaren betala för bränslet som används för privat körning, till 120% av priset.

Om privatpersonen betalar för bränslet så kan företaget betala skattefri milersättning för körning som sker i tjänsten. Ersättningen för år 2020 är 6,50 kr/mil för dieselbil och 9,50 kr/mil för andra bilar (bensin, etanol, biogas, el).

Om bilen är köpt privat så kan företaget betala skattefri milersättning med 18,50 kr/mil, vid en högre ersättning räknas den överskjutande delen som lön. Denna ersättning ska då täcka alla kostnader för bilen, inte bara bränslet.

Vilket är bäst, leasing eller köp?

För att kunna jämföra leasing eller köp av bil får du summera de olika alternativens totala kostnader, över hela leasingtiden/ägandet.

I vissa leasingavtal får du betala en handpenning precis som om du lånar till en bil.

Eftersom det är ett leasingbolag som tar kostnaden mot bilhandlaren blir det inte så kapitalintensivt för företaget, utan det blir en månadskostnad.

Leasar företaget bilen är det halva momsen på månadskostnaden som gäller.

Genom att räkna med att du köper ut bilen efter leasingavtalet (restvärdet) kan du lättare jämföra mellan att köpa och leasa bilen.  Det är förstås svårt att bestämma ett exakt restvärde efter leasingperioden, och räntan som påverkar månadskostnaden kan ändras, vilket egentligen gör det omöjligt att göra en perfekt jämförelse.

En parameter vid leasing som kan vara svår att avgöra då avtalet skrivs är hur många mil som man kommer köra per år. Vid lägre miltal är det en lägre avgift, men det kan bli dyrt om du kör mer än beräknat. Du får betala en högre kostnad för överskjutande mil än om du valt en högre nivå från början.

Det kan även tillkomma kostnader vid tillbakalämnandet av en leasingbil i det fall slitaget på bilen anses vara högre än normalt.

I vårt fall väljer vi ett köp

Att vi överhuvudtaget började titta på att ha en företagsbil är att vi i vårt  fall kommer använda bilen mest i verksamheten och bara göra få privata resor, dock mer än 100 mil/år.

Skillnaden mellan företagsleasing och företagsköp är inte stor i vårt fall, och det handlar nog mer om känsla om hur vi tänker kring det kapital vi investerar i bilen.

Sammantaget har vi kommit fram till att ett företagsköp känns bäst för oss, och att vi förmånsbeskattas för att få använda bilen privat. Då är bilen vår och vi måste inte i förväg uppskatta hur många mil vi kommer köra. Vi behöver inte vara oroliga över hur leasingbolaget bedömer slitaget på bilen. Vill vi kan vi sälja och byta bil när vi vill, utan att låsa till en speciell tid från start. Jag menar, tänk om bilen vi väljer inte fungerar för oss i praktiken. Då blir det jobbigt att sitta fast i en leasing. Då tror vi att vi har mer handlingsutrymme att hitta en lösning med en bil som vi äger.

Bilen vi tittat på är en Tesla Model 3 LR AWD med dragkrok. Den passar våra behov väl, och är dessutom en elbil vilket gör det enklare och smidigare för oss. Dessutom blir driftkostnaderna över tid lägre än med bil med förbränningsmotor.

Vi vill ha en elbil, för det passar in i vårt hållbarhetstänk, och det också det som avgör att det blir en ny bil.

Vem vet, kanske den byts mot en Tesla Model Y som kommer om något år som passar oss ännu bättre. 😉

Tänker du beställa en Tesla?
Klicka gärna på vår värvningslänk: https://ts.la/johanna49712 när du beställer, så får du (och vi) 1500 km gratis laddning på SuperCharger. Du gör också så vi är med och kan vinna en Tesla Model Y eller Tesla Roadster.

Vaniljglass och maränger

Päron med vaniljglass

Hemmagjord glass har så många fördelar! Himmelskt god med rena råvaror utan tillsatser. Gör du glassen med grönbetesägg så får den en härlig gul ton. Just denna glass gör du bäst med glassmaskin så glöm inte förbereda den i god tid om det behövs. Har du ingen glassmaskin kan du istället göra som förr tiden, ställa en mindre skål i en större och frysa vatten mellan skålväggarna, och sedan själv agera rörare.

Hemmagjord vaniljglass

3 dl grädde
2 dl mjölk
1 vaniljstång eller 1 kryddmått vaniljpulver
5 äggulor
0,75 dl socker

Häll grädde och mjölk i en kastrull. Dela på vaniljstången och skrapa ner fröna i gräddmjölken, lägg därefter ner även stången. Låt det hela koka upp och sjuda några minuter. Dra av kastrullen från plattan.

Vispa äggulorna och sockret luftigt. När gräddmjölken svalnat något så tar du upp vaniljstången och blandar ner äggblandningen i gräddmjölken. Värm försiktigt under vispning så det tjocknar något, men se upp så det inte blir äggröra, max 84 grader. Säkrast är att värma i vattenbad.

Kyl smeten innan du häller den i glassmaskinen.

Maränger

5 äggvitor
2,5 dl socker
1 tsk pressad citron

Sätt ugnen på 100 grader. Vispa äggvitor och socker till ett hårt skum. Det ska gå att vända skålen upp-och-ner utan att det trillar ut.

Spritsa eller klicka ut smeten på en plåt. Grädda marängerna i ugnen ca 1 timma.

Alla odlingsbäddar klara

Äntligen! I strålande solsken och försommarvärme blev vi idag klara med 32 odlingsbäddar på Broaker i och med att den sista i B-raden färdigställdes.

Hur A-raden är gjord kan du läsa om i vår artikel Hur ser en odlingsbädd i Sundhult ut.

Hela B-raden av bäddar är gjorda på samma sätt. Efter att marken bredgrepats är täcks den med wellpapp. Vi har använt wellpapp i två bredder, 70 cm och 50 cm. Odlingsbäddarna har täckts med ett rejält lager med komposterad hästgödsel och strö medan gångarna täcks med flis.

Nu fortsätter vi i full fart med att så och plantera ut försådder!