Nu är det dags igen! Hos oss är det tradition att vi äter
pannkakstårta till frukost på barnens födelsedagar. Pannkakorna gör vi kvällen före, med en smet utan äggvita. Då blir de spänstiga och lätta att hantera utan att de går sönder. Äggvitorna som blir över kan med fördel användas till en smarrig marängtårta.
Pannkakstårta
Kvällen före
100 g smör
2 dl vatten
2 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl
4 äggulor
2 krm salt
Smält smöret. Vispa ner vetemjöl och äggulor i vatten och mjölk. Tillsätt saltet och smöret. Låt smeten svälla i en halvtimma. Stek pannkakorna och lägg de efterhand i en hög med smörpapper emellan. Låt svalna och förvara i kylskåpet till morgonen.
Födelsedagsmorgonen
2 dl grädde
2 dl drottningsylt eller annan sylt
2 dl färska eller frusna bär (t ex blåbär, hallon eller jordgubbar)
Ta gärna ut pannkakorna tidigt så de hinner bli rumsvarma. Vispa grädden. Varva pannkakorna med grädde, sylt och bär. Det underlättar med en vass kniv vid servering!
Bärtårta med mandelmaräng
Botten (kan göras dagen före)
4 äggvitor
2 dl socker
100 g mandel
Sätt ugnen på 175 grader. Riv mandeln. Vispa äggvitor och socker
vitt och pösigt. Blanda försiktigt i mandeln. För att underlätta, lägg ett bakplåtspapper i en form med löstagbar kant. Det fungerar även utan papper, men då får man använda t ex stekspade för att lossa tårtbotten från formens botten. Fördela smeten i formen och grädda i ca 25 minuter i 175 grader. Låt botten svalna och lägg över på ett serveringsfat. Låt stå övertäckt tills det är dags för kalaset.
Garnering (direkt före servering)
2 dl grädde
2 tsk vaniljsocker
2 dl blåbär (färska eller direkt från frysen)
ev röda vinbärsklasar
Vispa grädden och lägg på botten. Strö över blåbär och garnera gärna med några röda vinbärsklasar.

En höjdpunkt på sommaren är när svartkålen är färdig att börja skördas. Då blir det spröda svartkålschips till fredagsmys. Det går även att göra chips av grönkål, och för en mildare kålsmak av blomkåls- eller kålrabbi-blad, men jag tycker svartkålschipsen är ett strå vassare.








De bortglömda dammiga kryddknippena, med en karakteristik smak av hö, är nu ett minne blott. Sedan jag fick nys om att man kunde göra örtsalt med färska kryddor så är jag helt såld. Ett gott och enkelt sätt att bevara smaken hos kryddorna. Testa du också, eller kom till 
Mixa gräslök och blad av oregano och fransk dragon med lite vatten så att det blir en blöt sörja. Använd antingen en matberedare eller, för större mängder, en köttkvarn.




fläderblommorna med kallt vatten. Skiva rabarber-stjälkarna i små bitar. Lägg fläderblommor och rabarber i ett stort kärl som har lock, t ex en stor kastrull. Jag brukar använda assistentbunken till flädersaft. För att kunna koka marmelad på rabarbern när saften är klar så lägg rabarbern på en sida i bunken och fläderblommorna på den andra. Häll sockret över rabarbern. Koka upp vattnet och häll det över socker och rabarber. Rör lite så att allt socker löses upp. Det går naturligtvis även att lösa upp sockret i vattnet innan man häller det i bunken.

För att inte presenningen ska gå sönder så har vi klippt av ändarna på armeringsjärnen och filat de jämna. Presenningen hålls på plats av cementblock och stenar utmed långsidorna. Den ena gavelns överskjutande presenning är ihopsurrad med en packrem. Det har visat sig att armeringstunneln trots en rejält blåsig vår inte har behövt fästas på annat sätt. Den andra gaveln har länge fått stå öppen men har nu täckts med en liten presenning av billigaste sort, fäst med klädnypor, för att skydda de små gurkplantorna mot de fortfarande kalla juninätterna.
